Bakterije in njihovo molekularno orožje

22. 6. 2017 - 7.05

Raziskovalna skupina iz Univerze v Baslu poroča o bakterijski strategiji obrambe pred imunskimi celicami gostitelja. Bakterija Francisella tularensis uporablja takoimenovani sekrecijski sistem tipa 6, ki pa pravzaprav deluje kot orožje podobno harpuni. Študija objavljena v reviji Nature Communications podrobno razkriva enega izmed številnih virulentnih dejavnikov patogenih bakterij.

Bakterija Francisella tularensis povzroča tularemijo, nalezljivo bolezen s katero se človek lahko poleg zaužitja kontaminirane vode in hrane okuži tudi zaradi dotika, ugriza ali pika okužene živali, še posebej klopov in zajcev. Bakterija je zaradi svojih lastnosti primerna za uporabo v obliki biološkega orožja.

Na vstop bakterije v gostiteljski organizem se odzovejo imunske celice. Te bakterije požrejo in jih v svoji notranjosti zaprejo v majhne vezikle, kjer jih uničijo z razgradnjo. V omenjeni študiji pa poročajo, da bakterije lahko s sekrecijskim sistemom tipa 6 oziroma z molekularnim orožjem predrejo membrano teh veziklov ter se sprostijo v notranjost imunskih celic. Tam so pogoji primerni za  njihovo hitro razmnoževanje.

Bakterije z okvarjenimi geni, ki nosijo zapise za izgradnjo tega nano-orožja niso sposobne pobegniti razgradnji v imunskih celicah in tako tudi ne povzročijo bolezni pri testnih miših. Seveda pa se morajo bakterije poleg opisanega načina izogibanja imunskemu sistemu boriti še proti številnim obrambnim mehanizmom, kljub temu pa jim nemalokrat uspe.

Brez orožja, samo z vročino se proti bakterijam trenutno bori Katarina.