Biomarkerji namesto invazivne operacije

Danes poročamo o študiji belgijske raziskovalne skupine, v kateri so skušali odkriti nove plazemske biomarkerje za endometriozo.

O menstruaciji, evoluciji menstruacije in endometriozi
 / 16. 1. 2019
Endometrioza je kompleksna, od hormonov estrogenov odvisna kronična vnetna bolezen. Tkivo, podobno zunanji plasti maternične stene, se pri endometriozi razrašča zunaj maternice. Točen vzrok bolezni ni poznan. Med prizadetimi ženskami jih ima 70 odstotkov boleče menstruacije, približno polovica pa kronične bolečine. Pogoste so tudi bolečine pri spolnih odnosih. Neplodnost se pojavlja pri približno polovici pacientk. Približno četrtina žensk z endometriozo pa nima simptomov.

Pogostost endometrioze se ocenjuje na 10 odstotkov, kar pomeni, da je najpogostejša ginekološka bolezen v rodnem obdobju. Določiti delež bolnic ni preprosto, saj se endometrioza lahko dokončno potrdi le z diagnostično laparoskopijo. To je invazivni kirurški poseg, pri katerem se s posebno kamero pregleda notranjost trebušne votline. Za diagnosticiranje še nimamo na voljo biokemijskih označevalcev, imenovanih tudi biomarkerji, ki bi jih lahko neinvazivno določali v krvi ali urinu pacientk. Zato v povprečju traja več let, da pride do postavitve diagnoze.

Cilj belgijske raziskovalne skupine je bil odkriti biomarkerje za endometriozo v krvni plazmi, tekoči sestavini krvi. V raziskavi so uporabili 68 vzorcev plazme pacientk z laparoskopsko potrjeno endometriozo ter 35 vzorcev plazme žensk brez endometrioze. Da bi zmanjšali biološke variacije med vzorci, so plazme pacientk najprej združili glede na stopnjo in obliko bolezni ter fazo menstruacijskega cikla, tako da so na koncu imeli 24 združenih vzorcev.

Združene vzorce plazme so analizirali s pomočjo mrež s protitelesi. Protitelesa so proteini, ki jih proizvajajo imunske celice. Vsako protitelo se veže le na točno določeno molekulo. To specifičnost se v mrežah s protitelesi izkorišča za detekcijo več sto ali celo tisoč molekul hkrati. V raziskavi, ki jo predstavljamo danes, so tako s pomočjo mrež s protitelesi zaznali, da se vzorci plazme pacientk z endometriozo in brez nje razlikujejo v 309-ih proteinih.

Za nadaljnje raziskave so si izbrali 10 od teh 309-ih proteinov. To pot niso združevali vzorcev plazme, ampak so odkrivali razlike v pojavnosti izbranih desetih proteinov v vzorcih plazme vsake posameznice. Na ta način so ugotovili, da obstaja razlika v pojavnosti proteina IL-31 v plazmi pacientk z endometriozo in plazmi zdravih žensk.

Protein IL-31 sodi med citokine, majhne proteine, ki delujejo kot posredniki med elementi imunskega sistema. Sam IL-31 sicer še ne bi mogel služiti kot biomarker za diagnozo endometrioze, ima pa potencial za uporabo v testih z več biomarkerji.

Rumeno pentljo, s katero marca ozaveščamo o endometriozi, si je nadela Angelika.