22. 5. 2017 – 7.05

Efekt Charlieja Sheena

Audio file

17. novembra 2015 je razvpiti ameriški žurer in igralec Charlie Sheen,  preko televizijskih ekranov, javno razglasil, da je HIV pozitiven. Ni jih veliko, ki bi si rekli, da tej dokaj nepomembni novici pritiče karkoli več kot pospešena prodaja rumenega čtiva, še manj pa je verjetno takih, ki bi v njej iskali karkoli znanstvenega. V slednjo skupino spadajo znanstvenice in znanstveniki iz Univerze v San Diegu.

 

V raziskavi, ki so jo objavili prejšnji teden v reviji Prevention Science so pokazali nepredvidene posledice igralčevega razkritja. Analiza je razkrila, da se je prodaja OraQuicka, edinega samo-diagnostičnega pripomočka za testiranje HIV pozitivnosti v Združenih Državah Amerike, v tistem tednu povišala za kar 8,255 prodanih enot. To pa je bil tudi rekord, ki od takrat ni bil presežen. Tako imenovani “Charlie Sheen” efekt je bil pri spodbujanju preventivnih ukrepov kar sedemkrat bolj učinkovit kot svetovni dan HIV-a.

 

Rekordna prodaja samo-diagnostičnih testov pa je sovpadala s povišanim poizvedovanjem po ključnih besedah povezanih s HIVom znotraj najpopularnejših medmrežnih brskalnikov. V simulaciji je raziskovalkam in razikovalcem uspelo dokazati, da bi povišano prodajo lahko napovedali iz opisane povezave z 79% natančnostjo. Kar pa je bil tudi glavni namen same raziskave.

 

Upravljalci javnega zdravstva v ZDA do sedaj pri snovanju kampanj ozaveščanja namreč niso bili naklonjeni uporabi novih virov podatkov, kot so brskalniški metapodatki. S to študijo so raziskovalci in raziskovalke torej odkrili in legitimirali obsežen neuporabljen potencial metapodatkov za različne javnozdravstvene ukrepe.

 

Preventivni ukrepi so pri omejevanju širitve HIV-a kratkomalo najpomembnejši dejavnik. Vsak osmi bolnik se namreč ne zaveda, da je HIV pozitiven. Sheen-ovo razkritje sicer res deluje mnogo bolj banalno kot svetovni dan boja proti HIVu, vendar pri tako resnih zadevah kot je javno zdravje videz pač ni pomemben. Na koncu koncev šteje le to, da nas je čim več negativnih.

 

Za bolj poglobljeno branje o tej tematiki pa sledite sledeči povezavi: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11121-017-0792-2

 

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.