Starodavni pigmenti podrobno

19. 11. 2020 - 7.05

Raziskovalci in raziskovalke v študiji, objavljeni v reviji PNAS, razkrivajo nova dognanja o mineralni in elementarni kemijski sestavi pigmentov, ki so jih za izdelavo tušev uporabljala stara ljudstva. V raziskavi so se osredotočili predvsem na sestavo črnega in rdečega tuša, ki so jo za pisanje razvili Egipčani.

Tuše so Egipčani povečini pripravili iz saj in okre. Slednjo sestavljajo železovi minerali, ki jih najdemo v prsti z raznimi primesmi gline. Osnovno surovino so nato zmešali še z vezivnim elementom, denimo gumi arabiko. Vse skupaj so nato raztopili v vodi. Mešanici so često primešali še razna rastlinska olja. Vse skupaj so nato posušili in tako pridobili tuš v strjeni obliki. S črnim tušem so navadno pisali večino besedila, rdečega pa so uporabili za naslove in druge poudarke.

V raziskavi so raziskovalke in raziskovalci preučevali rdeče in črne pigmente na fragmentih papirusa iz ene izmed redkih ohranjenih zbirk, najdenih pri Tebtunisu. Sestavo so preučevali z različnimi metodami rentgenske mikroskopije, s katerimi so lahko določili elementarno in tudi molekularno zgradbo posameznih delov preučevanih fragmentov. Izvor visokoenergijskih žarkov je predstavljala sinhrotronska svetloba iz sinhrotrona ESRF v Grenoblu.

Na podlagi kemijske sestave rdečih pigmentov, v katerih so zaznali pretežno aluminijaste in železove spojine, raziskovalci sklepajo, da so bili ti večinoma pripravljeni iz okre. Tako v črnih kot v rdečih pigmentih pa so našli tudi svinčeve spojine, ki so sicer značilne za oljne barve renesančnih slik v 15. stoletju.

Avtorji raziskave so z natančnejšo lokalizacijo svinčevih spojin ugotovili, da te niso bile dodane samemu pigmentu, ampak so igrale bolj tehnično vlogo. Dodatek svinčenih komponent naj bi deloval kot sušilno sredstvo in naj bi tako v pigmentih preprečeval razlivanje barv, potem ko so bile nanešene.

Avtorji raziskave še ugotavljajo, da kompleksna kemijska zgradba tušev namiguje na to, da so Egipčani imeli posebne specializirane delavnice, ki so bile namenjene pripravi tušev.

Pisal je Uroš.