Better: Testament ljubezni
Rx:tx, 2020
Kamniški bojsi Matter so se z ljubljanskim Tsujigirijem končno povezali v nerazdružljivo, optimistično poimenovano celoto Better. Težko pričakovani prvenec Testament ljubezni bodo jutri, 11. septembra, izdali pri založbi Rx:tx, predpremierno pa bo predvajan prav tu. A ob izdaji te plate se menda miksa že druga, kar je za hiperproduktivno druščino že stalnica. Kolektiva Matter verjetno ni treba podrobno predstavljati: Dacho, Tunja in Levanael. Hotenje, želja in razum. S splavitvijo Meduz so že leta 2015 razdvojili občinstvo in hočeš nočeš postali aktualna podalpska avantgarda. S premišljeno nerodnostjo so se lotili klubskih beatov, mistificirali slovenski rep ter se prebili v ospredje domače glasbene scene. Pod psevdonimom Tsujigiri pa se skriva Gregij Felis Catus, rojen Gregor Kocijančič, član mednarodno priznane zasedbe Your Gay Thoughts. Za tiste, ki še ne veste: tsujigiri pomeni samurajev preizkus nove katane na nič hudega slutečem mimoidočem. Producent Shao mu v tako zlovešče poimenovanem projektu, ki je do sedaj obrodil single Barefoot, pomaga ujeti temačen retro-futurističen zven.
YGT ali Your Gay Thoughts in s tem Gregij so se z Matter prvič povezali v komadu 1000 Kristalov. Kot edini gostujoči inštrumentalni izvajalec so v skeletno podobo albuma Amphibios vnesli nekaj miline. Nevajenemu poslušalcu prav ta komad olajša pot do konca albuma in predstavi potencial, ki so ga zavoljo pronicljivosti in enostavnosti Matter dolgo odrivali na stran. A vendar so se ob ustvarjanju Mrka in Troglava vse bolj napajali s sočnostjo evropskega trepa, se igrali z vokalnimi efekti in brisali mejo med popom in trdim repom. Če so motiviko vedno prečrpavali navznoter, so se po vzponu na Troglav začeli razgledovati navzven.
Tsujigiri in Shao se v primerjavi z Matter zdita veliko bolj svetovljanska, a malo mlajša in posledično še neobtesana ali pa vsaj bolj dojemljiva za globalne vplive. Upravičeno lahko sklepamo, da je bil zato Levanael, najbolj nadobuden član Matter, tisti, ki je v tej zmesi deloval kot vezivo. Ne le, da je bil v novem bendu iskreno angažiran, temveč je sam kot producent in DJ tudi najbolj eksperimentiral in največ tvegal. Tunja in Dacho sta se počasi že ustalila v svojem slogu in vzgojila konsistenco, ki jo je Luka zvočno vedno znova usmerjal stran od predvidljivosti. Gregij pa je del tega usmerjenega razvoja prenesel še na vokale; Dachotovo pripoved je nadgradil z liričnostjo, sposojeno od svojega očeta. Gorazd Kocijančič, v tem kontekstu pomemben predvsem kot pesnik in prevajalec Platona, ob izdaji čuti veliko radost, da je njegov sin s prijatelji njegove verze z navdušenjem prežvečil, ritmiziral in uglasbil, predvsem pa jih usmeril v nov svet podob. Ne da je navdušenost starejših generacij družboslovcev nad Matter kaj novega, tudi obratno drži in s Testamentom ljubezni zaokroži pot.
Če se vam je zdelo, da so asketski Matter do sedaj skoparili s historičnimi elementi in žmohtnimi zvoki, Tsujigiri pa z iskreno izpovedjo, je uvodna skladba Temno rdeča odlična ponazoritev razpona projekta Better. Vsi pridejo na svoj račun, še favna iz nam tako ljubih verzov. Uporaba kitare in razumljivejših besednih zvez pa sta primera bolj ljudskega pristopa k skladanju, produkt iskanja občega jezika. Nanašanje na bolj konvencionalno produkcijsko logiko se odraža tudi v skladbah Selnica ghetto in Na robu, ki z monolitnimi sinti, čvrstimi basi in kakšno vzorčeno zanko podkrepita nostalgično pripoved. Temačnejše inštrumentale so priskrbeli gostujoči producenti: Nikson je z minimalističnim beatom položil temelje bangerju Poziv, Krilc je obrnil sempl za skladbo Džeko, Shao pa je okrog klavirja zgradil single Zodiac. V vseh pride do izraza predvsem repersko mojstrstvo Alfa Tilna (Dacho) in Gospoda Arbitraže (Tunja). Mačkon Gregij pa se posveča predvsem smiselnemu tematskemu povezovanju, pri čemer po svoje zategne močno stilizirane refrene. Le na skladbi Interstelarni prah lahko slišimo star matterjevski recept, ki kljub Tunjevemu ostremu jeziku ne izstopa dovolj za ušesa starodavnežev, ki se še vedno zibljejo na Bambija.
Najbolj izstopa pop sežetek vsega, kar so Tsujigiri in Matter prepoznali kot svojo največjo kvaliteto, speven in zasanjan trep hitič Misli nate. Vsak lahko jezno zarepa in s hudimi stihi pokaže čekane, tu pa se Better uležejo na hrbet in pustijo počohat po trebuščku. Ostale spevne skladbe, kot so Testament ljubezni, Daleč skupaj in Nežno kruti svet pa so preprosto prenasičene za podoben efekt. Sicer se usedejo v uho, a nam pozornost s kopico podob preveč razpršijo. Morda bo treba dočakati besedila na Geniusu. Omembe vreden je tudi eden izmed singlov z naslovom Svojat z iznajdljivo produkcijo in ščepcem konkretizirane družbene kritike, ki jo mnogi čakajo že od Meduz.
Na celi plati najbolj izstopa Dacho, ki so ga Tsujigirijevi refreni razbremenili monotonega ponavljanja besednih zvez in napornega idejnega povezovanja. Končno lahko stopi korak nazaj in sproščeno odrepa ali odpoje le, kar mu res leži. Ambiciozen projekt pa pušča malo prostora za humor in ironijo, čeprav Tunja vseeno zaseka s primerjavo z Del Boyem, Dacho pa s kakšno obskurno referenco pozabljenih vojvodinskih mestec. Povsem resen pristop je dvorezen meč, kar se pozna pri Tsujigirijevem pljuvanju rim. Na naslovni skladbi na primer se s svojo cmokasto dikcijo in neobičajnim naglaševanjem melodije zasidra v naša ušesa, kadar pa verzi zahtevajo malo več kot le trgajočo interpretacijo, morda vsaj nekaj distance - na primer v prej omenjeni skladbi Svojat - iz njegovih ust prilezejo preveč popačeno, vsaj za podalpski okus. Mogoče pa je bil to njegov namen.
Better so ustvarili prijeten album, ki pa ni drzen pretres ustaljenega mikrokozmosa, temveč izpolnitev osebnih ustvarjalnih nagnjenj, ki sama po sebi še ne ustvarijo čvrstega in čitljivega testamenta. Zdi se, da poskušajo fantje razviti bolj univerzalno izrazje, opazno pa je predvsem zgledovanje po italijanskih in francoskih reperjih ter producentih; očitali bi jim lahko še celo kakšen populistični prijem. Tržaški brutalizem verjetno ni kar tako v videospotu Zodiac. Tudi objavljanje na mednarodno uveljavljenem YouTubovem kanalu TRASH 新 ドラゴン kaže voljo do širjenja dosega. A od kod črpati surovine za pot v neznano, kako zapolniti vrzeli v substanci?
Težko je nekaj večno, kar je sestavljeno iz mnogih delov, ki niso drug z drugim v najlepši harmoniji, kar torej ni takšno, kakršna bi naj bila po naših ugotovitvah duša.
Dodaj komentar
Komentiraj