Matmos: Regards​/​Ukłony dla Bogusław Schaeffer

Recenzija izdelka
20. 8. 2022 - 19.00

Thrill Jockey Records, 2022

 

V tokratni Tolpi bumov bomo prisluhnili baltimorskemu dvojcu Matmos. Obravnavani tandem je poznan predvsem po konceptualnih albumih, na katerih se loteva izzivov uglasbovanja zvočnih posnetkov lepotne operacije, pralnega stroja, plastike in podobnega – o tem lahko poslušate v ostalih oddajah Radia Študent – DJ grafitih in preteklih Tolpah bumov. Tokrat se je dvojec lotil rekontekstualizacije del avantgardnega poljskega skladatelja Boguslawa Schaefferja.

Konceptualni elektronski dvojec, ki že dve desetletji briše meje med intelektualizmom, aktivizmom in humorjem
 / 12. 3. 2016

Schaeffer je v svetovnem merilu spregledan poljski avantgardni skladatelj, član drugega vala Grupe Krakowske, ki se je ukvarjal tudi z grafičnim oblikovanjem in dramsko igro. Velja za najplodovitejšega ustvarjalca Studia Eksperymentalne Polskiego Radia v 60. in 70. letih prejšnjega stoletja. Sovjetska zveza je v tem obdobju dobro podpirala avantgardne umetnike, nabavljala sodobno opremo in omogočala potovanja za snemanja soundov na takrat najnovejši opremi različnih evropskih studiev. Med drugim je Schaeffer snemal tudi na sintu EMS Synthi 100 na radiu Beograd. V 80. letih je zaradi lažje dostopnosti sintov in računalnikov eksperimentalni poljski radio izgubljal svojo vlogo pri ustvarjanju glasbe, vendar je za seboj pustil bogato arhivsko zbirko. Inštitut Adama Mickiewicza za promocijo poljske kulture je Matmos povabil k sodelovanju, da iz Schaefferjevih arhivskih posnetkov naredi samplepack za ableton in pričujoči album.

Če bi za semplanje uporabila pralni stroj Gorenje namesto Whirlpool, bi bil album še boljši
 / 13. 3. 2016

Schaeffer se je ukvarjal z grafičnim upodabljanjem del, s katerimi ni želel doseči eksaktnega izvajanja, kot to omogoča klasični notni zapis. S svojimi upodobitvami je zgolj nakazal smernice, v okviru katerih naj se delo izvaja. Schafferjeve grafične skice so predstavljene v videospotu Matmosovega komada Flashcube Fog Wares / Głucha Affera Showa, ki je poimenovan po anagramu skladateljevega imena. Tako kot Schafferjeve grafične upodobitve predstavljajo skice in okvir, v katerem naj se dela izvajajo, se Matmos podobno opredeljuje do koncepta za ustvarjanje glasbe. Koncept jima predstavlja zgolj smernico pri ustvarjanju, glavni cilj pa je doseči prijetnost glasbene izkušnje, četudi zato delo izgubi na konceptualni čistosti.

Soočanje z avantgardo za Michaela C. Schmidta in Drewa Daniela predstavlja domač teren, saj je bil projekt Matmos v 90. letih osnovan ravno zaradi njunega skupnega interesa do raziskovanja francoske avantgarde in semplanja posnetkov musique concrète. Še posebej pa ju je navduševal Pierre Henry in delo Schafferjevega prijatelja Györgyja Ligetija Articulation.

Album pušča dva prevladujoča vtisa, uvodni ritmično-plesni, ki se prelevi v atmosferično kontemplativen zaključek. Začetno napetost stopnjujejo Resamblage / Parasamblaž, plunderfonični Cobra Wages Shuffle / Off! Schable w gurę!, skoraj ritualno plemenski Few Far Chaos Bugles / Uff... Bosch gra Wałęsę, ki se poveže z markantno kompozicijo Tonight there is something special about the moon / Jaki księżyc dziś wieczór… Ta s svojo ritmičnostjo spominja na obredni ples vstajenja pomladi nekega modernega skladatelja. Komad spremlja hipnotični video M.C. Schmidta.

O tem, kako Matmos dandanes izkoriščata vzorčenje konkretnega sveta in analogne opreme
 / 4. 3. 2013

Predzadnja kontemplativnejša kompozicija je poimenovana po delu Heraklitovega citata: »Če bi vse stvari spremenili v dim, bi jih nosnice razlikovale.« If All Things Were Turned to Smoke / Gdyby wszystko stało się dymem je namreč kompozicija, predelana iz Schaefferjeve skladbe iz 70. let, poimenovane Heraklitiana. Recenzentki ob plastenju posnetkov gostujoče harfe Une Monaghan in elektronskih dodatkih Maxa Eilebacherja na Schaefferjevo podlago ne uidejo asociacije na nezemeljske podobe pogorele pokrajine Krasa ali pa česa drugega, kar povzroča občutke nepoznanega neugodja ... Vendar prav to, vsakokratna drugačnost, je čar večplastne zvočne podobe albuma. Z vsakim poslušanjem se odkrivajo novi detajli in prepletenosti, nova ugodja, kot da mu ni možno ponovno na isti način prisluhniti. Album se zaključi z (de)kompozicijo Anti-Antiphon (absolute decomposition) / Anti-Antyfona (Dekonstrukcja na całego), kjer v maniri musique concrète ne izzveni, ampak kot reka – odšumi.

 

Leto izdaje: 
Institucije: 

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.