MBONGWANA STAR: From Kinshasa
World Circuit, 2015
Demokratična republika Kongo v kolektivni domišljiji ostaja to, kar je Joseph Conrad že dolgo nazaj označil z izrazom 'srce teme'.
Z izjemo vsega, kar prihaja iz z rumbo in soukousom zaznamovanih romantičnih 60-ih in 70-ih let prejšnjega stoletja in glasbenikov, kot sta Jupiter Bolondji ter Baloji, je glasba, ki prihaja iz Kinšase in drugih mest v Kongu, v zadnjih letih bolj kot ne bila zreducirana v okvire predobro znane piarovske struje, ki naravnost ljubi govoriti o world music, glasbi iz nevarnih in blatnih ulic in slumov Kinšase, kjer so vsi instrumenti D.I.Y. klase. Ko in če se je ta ista struja premaknila iz Kinšase, je bilo to običajno v provinco Kivu, kjer je iz begunskih taborišč potegnila različne 'all stars' reperske kruje.
Z nocojšnjo Tolpo bumov se kljub predvidljivim opisom na spletni strani, ki spodbujajo eksotičnost zasedbe in s tem prodajo, vsaj kar se zvoka tiče, umikamo izven rajona rumba svaštarnice in od nevladnih organizacij sponzoriranega ozaveščenega hip hopa. Postregli vam bomo s prvencem pred kratkim nastale zasedbe Mbongwana Star, poimenovanem From Kinshasa. Mbongwana v regijski lingua franci lingala pomeni 'sprememba' in sprememba je definitivno prava beseda za opis tega, kar so ustvarili.
Zasedbo Mbongwana Star sta konec leta 2013 ustanovila Yakala 'Coco' Ngambali in Nsituvuidi 'Theo' Nzonza, bivša člana zasedbe Staff Benda Bilili, ki je inspiracijo za svojo glasbo črpala iz nečesa, kar bi ohlapno lahko označili z izrazoma pan-kongovska rumba in soukous glasbena identiteta. Slednjo so pomagale graditi legende, kot so Nino Malapet, Jean Serge Essous, Jean Bosco Mwenda, Tabu Ley, T. P. Franco, Papa Wemba in drugi. Zasedbo Mbongwana Star poleg Ngambalija in Nzonze na glavnih vokalih sestavljajo ob reggaeju, rapu in do skrajnosti doteranem auto-tune popu gor zrasli člani mlajših generacij kongovskih glasbenikov, Jean Claude Kamina Mulodi s kitaro, Makana Kalambayi za perkusijami in bobni ter Sage prav tako z vokalom. Za bas in razne elektronske efekte je poleg celotne produkcije albuma zaslužen irsko francoski producent Liam Farell aka Doktor L.
Zasedbo Mbongwana Star je pod svoje okrilje vzela znana britanska založba World Circuit, ki je najbolj znana po tem, da je izdala z grammyjem nagrajene albume Kubancev Buena Vista Social Club, malijske legende Alija Farka Toureja, senegalskega očaka Cheikha Lôja in drugih. Založba se sicer že 20 let prodaja pod etiketo 'world music', o tem, zakaj je slednja nesprejemljiva, pa smo že toliko povedali, da na tem mestu ni več vredno izgubljati besed. Omenimo morda le to, da žalostna realnost leži v tem, da 'world music' kljub neprimernosti izraza še vedno ostaja brend, pod katerim se najbolje prodajajo različne in zelo specifične glasbe iz vseh območij izven Severne Amerike in Zahodne Evrope.
Album From Kinshasa je samosvoja fuzija širših regijskih zvočnih stilov. Kitarski zvoki malijskih tuareških kitarskih virtuozov, prvine južnoafriškega tsonga diska, v subtilno ozadje postavljene prvine sebene, rumbe in soukousa, pomešani z izjemnimi perkusijami, ritmičnim basom, na trenutke vesoljskimi sinti in zajetno dozo popa. Vse to in dejstvo, da sta se protagonista zasedbe Ngambali in Nzonze očitno zavestno oddaljila od funk rumbe, po kateri je bil tako znan bend Staff Benda Bilili, album loči od predvidljivih glasbenih okvirov, ki smo jih vajeni, ko gre za glasbo iz te regije.
Takoj po uvodnem, dokaj umirjenem komadu From Kinshasa to the Moon nam Mbongwana Star prikažejo živahno zvočno sliko, ki so se jo odločili ustvariti s pričujočim albumom. Drugi komad je zvočni poklon iznajdljivosti uličnih otrok Demokratične republike Kongo. Shegue, kot se imenuje, je ime za ulične otroke, ki so tam, kjer so, pristali zaradi obtožb o čarovništvu. V podobni upbeat maniri z ritmičnimi bas linijami in perkusijami se album nadaljuje vse do komada Coco Blues. Pri slednjem Mbongwana Star na albumu izrazijo najbolj ekspliciten poklon svojim glasbenim koreninam. Gre za edino kompozicijo z albuma, ki gradi na v Kongu rojenem derivatu kubanske rumbe, imenovanem soukous. Pri komadu Malukayi, ki je bil tudi prvi singel z albuma, sodelujejo očaki kongotronike Konono No. 1. Rezultat je senzibilna plesna stvaritev, prežeta s popačenim zvokom mbire in sintov. Zgodbo nadaljujejo komadi Suzanna, Kimpala in Kala, ki že poleg naštetega vsebujejo tudi bolj industrijsko zveneče sinte in hi-hat groove.
Kljub mogoče malo preveč samozavestni izjavi producenta albuma Liama Farella: 'I wanted to change the classical preconceptions about African music,' moramo potrditi, da gre za album, ki bo zaradi svojega zvoka v prihodnosti verjetno veljal za tiste vrste klasiko, ki je tako kot glasba orkestrov OK Jazz in African Jazz v 50-ih letih prejšnjega stoletja spremenila kongovsko zvočno krajino.
Dodaj komentar
Komentiraj