Naj tuja Tolpa bumov 2021: Moor Mother – Black Encyclopedia of the Air
ANTI-, 2021
Veliko političnih gibanj, idej in bojev se s pomočjo kulturne industrije spremeni v blago ali estetiko, ki je tam zgolj zato, da jo konzumiramo. Prav to smo lahko opazovali pri afrofuturizmu, ki ga v popularni kulturi velikokrat povezujemo z določenim estetskim izrazom, na primer v filmu Black Panther produkcijske hiše Marvel. In seveda je afrofuturizem lahko vrsta kulturne produkcije, umetniški izraz, tudi znanstvena fantastika. Vendar ima tudi filozofski temelj, v katerem se odmika od predpostavke, da znanje legitimizira le zgodovina belskega Zahoda. Predstavlja drugačno obravnavo časa in prostora, dojemanje preteklosti črnskih diaspor in zamišljanje njihovih prihodnosti. Te ideje, ki presegajo površinske predstave o afrofuturizmu, močno zaznamujejo diskografijo Moor Mother in danes recenzirana izdaja Black Encyclopedia of the Air tu ni izjema.
Camae Ayewa v novem albumu še poglablja, kar je do sedaj razvila na predhodnih šestih izdajah. V do sedaj zvočno najnežnejši izdaji slišimo vplive jazza, saj je ob solo projektu tudi članica svobodne jazzovske zasedbe Irreversible Entanglements, tematsko pa na plošči vidimo koščke sestavljanke kolektiva Black Quantum Futurism. Tega je soustanovila s kolegico Rasheedah Phillips, s katero prek umetnosti in teorije raziskujeta črnsko preteklost in prihodnost zunaj imperialističnega, belskega in patriarhalnega vsakdana.
Plata je sestavljena iz trinajstih komadov, na kar enajstih pa gostujejo različni reperji in R&B ustvarjalke, kot so Brother May, Pink Siifu, Yatta in Elucid. Velik nabor ustvarjalcev zagotovo vzbudi radovednost, saj smo že izkusili, da se Moor Mother z različnimi ustvarjalci dopolnjuje uspešno kot med in limona z zeliščnim čajem, na primer na izjemnem predhodniku BRASS, ki ga je ustvarila z billyjem woodsom in gosti.
V komadih se skriva čustveno nabita slam poezija, ki iz verza v verz ostro zareže v dušo. Tudi če se z besedili zaradi očitnih medkulturnih prepadov ne moremo poistovetiti, pomen uporabljenih referenc pa je občasno nedostopen, nas z unikatnim izrazom govorjene besede in repa ustvarjalka popelje v točnozastavljeno razpoloženje. To je mračno, srhljivo in razmišljujoče, a brez teženj po pasivnem brezupu. Tako na albumu najdemo bolj težke komade, kot je uvodni Temporal Control of Light Echoes ali predzadnji Zami, ki nam s prodornostjo in teatralno slam poezijo poženeta mravljince po telesu. Kasneje pa nas čakajo tudi mehkejši, spevnejši nastopi, na primer v pesmi Made a Circle, ki je nastala v sodelovanju z Nappy Nino, Maassai in Antonio Gabrielo.
Aranžmaji na albumu Black Encyclopedia of the Air so drzni v najboljšem pomenu besede. Spajanje elementov jazza, noisa, hip hopa, eksperimentalne zvočne umetnosti skupaj z dodajanjem inštrumentov, kot so orgle, perkusije in autotune, ustvarja resnično unikaten moormotherski zvok, a sega še dlje. Tokrat pa se umetnica poslužuje mehkejše plati eksperimentalnega hip hopa kljub precejšnji uporabi hrupa. Besedila izdaje sporočajo, koliko gneva se bolj ali manj uspešno skriva v svetu, vendar ne izčrpa vsega upanja in ne zapade v nihilizem, kar se med drugim izrazi v verzih »She said, 'put all the bad things away' / I see us coming out of hate«.
Ustvarjalkina izbira aranžmajev pa ni odvisna le od drznosti naših ušes, temveč tudi od izbranih tematik, ki jih dopolnjuje in nadgrajuje. Mnogo referenc in simbolov naslavlja čas, ki je v poeziji Moor Mother eden od izstopajočih pojmov. Umetnica raziskuje njegovo nelinearnost in obstoj zunaj zahodnega krščanskega koledarja, kar slišimo na primer pri »Ain't gonna fight no more / Already fought for the rich clock, the poor clock, the city clock. The city clock«. V več skladbah, med njimi v Tarot, Nightwalk of Time in Clock Flight, se Camae ukvarja z lastnim odnosom do časa v razmerju do rase, spola in zgodovine.
Druga pomembnejša tematika je spomin ali, natančneje, kolektivni spomini in ohranjanje zgodovine črnskih diaspor po svetu. Ti vključujejo boj proti zgodovinskemu revizionizmu in ohranjanje delov zgodovine, ki so jih kolonializatorji izbrisali ali priredili. Zato ni naključje, da v komadih slišimo vplive jazza, ki je za Moor Mother orodje osvobajanja, ter slišimo računalniško muziko in različne futuristične zvočne učinke, ki jih asociiramo z zamišljanjem prihodnosti v povezavi s tehnologijo znotraj afrofuturizma. Noise oziroma hrup pa lahko kot antimuziko razumemo brezčasno, nekaj, kar v nasprotju z linearnim potekom časa nima kontinuitete. R&B, ki nas mehkeje boža po ušesnih dlačicah in najbolj izstopa v komadu Made a Circle, pa je izraz celjenja medgeneracijskih kolektivnih ran, ki jih občutijo črnske ženske.
Moor Mother s filozofijo afrofuturizma vzbuja upanje in zamišlja nove prihodnosti, ki jih v kontrastno dvojnost oblikuje z aranžmaji temačne, srhljive atmosfere in sikajočim nizkotonskim vokalnim nastopom. Ustvari edinstven ambient, ki si v svoji umirjenosti in hkratni intenzivnosti nasprotuje, a v bistvu zvesto pokaže stanje in preslikavo sveta, kot ga vidi Moor Mother. Z Black Encyclopedia of the Air je umetnica še poglobila svoj razmislek in percepcijo lastne kulturne dediščine in možnih novih prihodnosti, hkrati pa jasno pokazala, da se kot glasbenica neprestano pesniško in zvočno razvija in tako na področju eksperimentalnega hip hopa ostaja inovativna, samosvoja in nepogrešljiva.
Moor Mother je v terminu Tolpe bumov za Radio Študent recenzirala Ula Kranjc Kušlan.
Dodaj komentar
Komentiraj