SALONSKI: Eden
Klopotec, 2015
V današnji Tolpi bumov bomo poslušali sila nenavaden zvok skupine Salonski. Slišali bomo kombinacijo inštrumentov, ki jih ne slišimo vsakodnevno, to bo namreč kombinacija harmonike, ukulel, francoskega roga, violin, pozavne in občasnega vokala. Glasba, ki je zanimiva tako z zvokovnega kot strukturnega vidika, ni primerna za vse priložnosti in jo je treba zaradi specifičnega zvoka in dinamike nežno umestiti v vzdušje. Skupina ni poimenovana naključno tako, kot je, saj bi njihova glasba kot nalašč spadala v intimistično vzdušje glasbenega salona.
Domen Finžgar, gonilna sila, tekstopisec, aranžer, harmonikar in pevec skupine, je glasbenik mnogih svetov in vplivov. Po poklicu gozdar, sicer pa se poleg glasbe ukvarja še s striparstvom in ustvarjanjem računalniških iger, ohranja širok pogled na svet, kar se navsezadnje zrcali tudi v tematsko polni glasbi, ki jo soustvarja. Domen nadaljuje Bibičevo umeščanje in kontekstualiziranje harmonike izven tradicionalnih vlog v narodnozabavni glasbi in klasiki.
Skupina ima na bandcampu objavljenih že nekaj izdaj, med drugim tudi nekatere posnetke v živo in priredbe iz leta 2012. V letu 2013 so uspešno plasirali kampanjo na Indiegogo in tako izdali debitantski album Fauna, s katerega je skladba, ki jo poslušamo v ozadju. Isto financiranje in promocijo so izbrali tudi za zadnjo izdajo Eden.
Odlika skupine je, da uspe z akustičnimi inštrumenti producirati poln orkestrski zvok ter da ustvarja raznovrstno dinamiko, ki neredko namiguje na ples. Nadalje se nenehno rokujejo tudi s skrajno nekonvencionalno, nikoli zasidrano formo komadov, ki iz statične atmosfere v naslednjem trenutku zbezlja v ekstatičen marš in se lahko kaj hitro spremeni ali v bluesovsko pripovedovanje ali pa v enoglasen napev. Za dodano piko na i je vse skupaj še začinjeno z veliko mero zafrkantstva in ironije.
Salonski že od začetka v svoji glasbi združujejo tudi elemente filmske glasbe, lani je bil izdan soundtrack kratkega filma Prespana pomlad, naslovljen Prespani album. Na plošči Eden se navdih filmske glasbe prepozna v nenehnih preobratih in dramaturških lokih. Dejstvo, da je skupina zelo zaznamovana s pripovedovanjem zgodb v večinoma inštrumentalnih aranžmajih, podkrepi tudi na album vključena priredba »Cambridge« britanskega skladatelja večinoma filmske glasbe Jima Parkerja, ki je nastala za soundtrack serije Midsomer Murders. Četudi je album kot celota precej lahkoten in pozitivno naravnan, pa se glasbeniki dobro znajdejo tudi v gradnji tenzije, ki nas spomni na srhljivke in Hitchcockove suspenze.
Posebne omembe so vredni zelo domiselni Domnovi aranžmaji, saj se moramo zavedati, da je za tako kombinacijo inštrumentov, ki izvablja toliko različnih razpoloženj, potrebna precejšnja aranžerska poglobljenost, da album ne izzveni enolično. Poleg tega je intrigantno tudi to, da kolikor se po eni strani Salonski osvobajajo kategorizacije in tradicije, kot je isto počel s harmoniko že Bibič, jo po drugi strani vseeno neposredno zaobjemajo.
Čeprav so Salonski lokalno naravnani, se velikokrat zdi, kot da so tudi z drugega konca sveta, saj zaobjemajo vplive tanga, countryja, folk glasbe z drugih kontinentov, na albumu se kot zadnja skladba pojavi tudi priredba irskega skladatelja Seána Ó Riade. Z detajlnimi, melodičnimi kompozicijami celoten zvok in humorna sporočilnost glasbe z albuma v nekem oziru recenzentko spominja tudi na Bill Frisell Quartet.
Neparni petčetrtinski in valček ritmi, domiselno čudaške melodije, plesni melos in striparska naracija se na albumu Eden skozi stilsko prepletanje združijo v kompakten izdelek. In ta izdelek je tudi bil mišljen kot zaključena celota, saj se začne in konča kot pravljica in nam tako tudi vse vmesne skladbe, pa če so z besedili ali brez, pripovedujejo zgodbo. Taka postavitev niti ne čudi, saj imajo glasbeniki v sebi veliko godčevske žilice, še več, le-ta je srčika njihove glasbe. Tako Salonski manevrirajo nekje med prvinskostjo in enostavnostjo godcev ter kompleksnostjo in eksaktnostjo klasičnih glasbenikov.
Vandravsko sproščenost in teatralno melodičnost skupine Salonski bomo imeli možnost doživeti 20. marca na drugem dnevu festivala Tresk v Kinu Šiška.
Dodaj komentar
Komentiraj