Vizelj: Ne vidim te od dima
Kontra, 2022
Če za hip poskusimo odložiti skrbi in svojo glavo izkopati iz ton in ton sranja in novic, odmislimo trende lgbtq+, migrantskih, cancel, gentrifikacijskih, vojnih tem, se morda lahko rešimo in se pogovorimo o kupčkih problematik, ki pestijo svet. Če bi … Dokler tega ne bomo storili, bodo med nami osebe, ki bodo aktualno situacijo izkoriščale za lastno izražanje in jo zlonamerno uporabljale kot sredstvo realnega prikaza sveta skozi umetnost. Smrt njim, da ljudstvo slučajno ne preskoči meje med svetim idealom – srečo – in blaznostjo. Ko postanemo blazni, namreč privre na dan promiskuiteta, to pa ni damsko, in kar ni damsko, ni lepo. Takrat vzniknejo čustva – spet, tista nedamska, distorzična in činelasta – in glasbeni kritiki jih okličemo za punk moment.
Prav nič lepša ni najvišja stopnja glasbenega izraza, ko se vsa kritična misel spremeni zgolj v energijski release hedonizma na prepotenih plesiščih prepušenih placev, kar bi označili za klubski moment. Zasedba Vizelj na novi plati Ne vidim te od dima svoj moment žagancije prvič predstavlja bolj v stilu plesnoelektronskih velikanov klubskih središč.
Trojica beograjskih glasbenikov se je poslovila od grunge in punkovskih zvokov, ki smo jih bili vajeni s preteklih treh izdelkov, in se obrača v smeri upbeatovske elektronike. Temeljit obrat pravzaprav ni preveč presenetljiv, še posebej če pogledamo spremembe v članstvu zasedbe v zadnjih slabih desetih letih glasbenega ustvarjanja, zgodile so se rošade in spremembe v bendu. Na zadnjem izdelku nas na žur tako vabita Veljko Milinković in Aleksa Nedić, oba že od začetka člana vseh možnih kombinacij, ki so se podpisale pod ime Vizelj. Milinković čara ambient s kitaro in klaviaturami, Nedić pa z basom. Na novi plošči se jima je pridružila še tolkalka Jelisaveta Todorov.
Nov zvok se še vedno drži nekaterih načel, na katerih je glasba benda temeljila v preteklosti. Tako hude plesne odvode, predvsem v obliki junglovsko-drum'n'bassovskih beatov, prekinjajo psihedelični delčki in med divjo plesancijo prezračijo komade za vdih ali dva ter pripravijo podest na še hujši drop – najbolj prvinsko ljubezen mnogih ljubiteljev elektronike. Bend spremembe svojega sloga nikakor ne skriva. Zanimiva poteza Vizeljčanov je, da s partijem ne suhoparijo in nam največ plesne mane vlijejo v prvih dveh komadih, ko poslušalca z razlogom zasrbijo pete po razmetavanju do zgodnjih jutranjih ur. Poudarek teh dveh komadov je beat, pametno začinjen s poznanimi ritmi in rifiči klasičnih house komadov devetdesetih let prejšnjega stoletja. Fleš vrtinca najhujših plesancij se zmeraj konča in na plati se to zgodi precej hitro. Energija plate se z naslednjimi komadi upočasni in na plan privrejo druge prioritete partija, ko beat sicer še vedno žene publiko, a slika postaja vse bolj meglena, um vse bolj abstrakten. Nekaterim ego beži, drugim buta. Izguba mej se najbolje izrazi v komadu Šta je stid. Kaj je stid? Stid, sram? Ah … ni ga, opustili smo ga, preden smo se podali na nevarno pot Vizljev. Pričamo gluposti, mnogo smo buži mi. Komad Šta je stid prejme poleg statusa najbolj spranega komada – lirično in inštrumentalno – tudi nagrado za najboljši breakdown na plati.
Ko odvržemo skrbi in nas preplavijo najmočnejše emocije, se lahko prvič predamo nagonom z ostrim pogonom muzike. Komad, ki se sicer na plati najbolj približa preteklim komadom benda, pri prevpraševanju smisla spet posega po toplini sočloveka v nočeh, ki jih glasbeniki opevajo na celi plati. Zadnji del albuma se vzpne na vrh žanrskega ekosistema, diverziteta pride do vrhunca. Nagle spremembe niso naporne, sinti lepo peljejo psihedelijo, ko pa popustijo, nastopi elektronska kitara, vse skupaj pa zmešajo divje ritem mašine med rockersko jezo in drum'n'bassovsko čarovnijo.
Tako kot se nekaj rodi, tako tudi umre. Plata se zaključi v veličastnem slogu. Elektronika popusti, žile nam napolni stonersko-metalski ogenj. Priprava na začetek konca. Meja med ljubeznijo in sovraštvom se razblini, vse skupaj se prelije v zmazek opojno intenzivnih čustev in vsaka izbira razpade pod grloparajočimi stihi komada Umri. Do naslednjega življenja z vami Vizelj in njihova nova plata Ne vidim te od dima.
Dodaj komentar
Komentiraj