Oh, ta osemdeseta
Slovenska kinoteka bo v sodelovanju z SCCA-Ljubljana še do aprila enkrat mesečno na svojem platnu gostila opus Nevena Korde. V sredo, 31. januarja, smo se odpravili na otvoritveni program Neznana dežela I: FV.
Neven Korda je multimedijski umetnik, režiser in videast, ki se je z videom začel ukvarjati takoj, ko je bilo to mogoče, torej v začetku osemdesetih, ko je postala videooprema širše dostopna. Ta razvoj komentira strokovni sodelavec SCCA-Ljubljana in kurator programa, Robert Kuret.
V osemdesetih, ko pride ta poceni oprema, je to nek bum ...
Korda je bil aktivno vpleten v tvorbo alternativne kulturne scene, ki se je razcvetela v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Med letoma 1983 in 1989 je bil član skupine Borghesia, v kateri je sodeloval kot režiser performansov in videospotov ter oblikovalec vizualij za nastope. Obenem je bil soustanovitelj in vodja gledališke skupine FV 112/15 ter FV Videa.
To je v bistvu tako imenovani FV konglomerat …
Pregled Kordovih del sta otvorila dokumentarna filma, ki se posvečata prav družbenemu dogajanju v Ljubljani v osemdesetih in na začetku devetdesetih. Prvi film otvoritvenega večera je bil Poletje 1, 2, ki se posveča dogajanju s konca osemdesetih in je v veliki meri sestavljen iz intervjujev s protestniki na shodih proti zaprtju četverice.
Poletje 1, 2 je posneto leta 1988 ...
Drugi film večera je bil Staro in novo, eksperimentalni dokumentarec, ki je sestavljen iz videoposnetkov ljubljanske kulturne in klubske scene osemdesetih let prejšnjega stoletja. Vključen je raznovrsten videomaterial, med drugim posnetki zabav, koncertov, predstav, pornografije pa tudi simpozija Kaj je alternativa. Ti so kolažno zmontirani, skupaj z bogato zvočno podobo punk komadov, radijskih napovednikov in glasov dveh pripovedovalk.
Pri Starem in novem gre za material posnet v času delovanja FV konglomerata ...
Čeprav je Korda film skupaj z Zemiro Alajbegović dokončal leta 1997, torej približno desetletje po tem, ko so bili narejeni zadnji posnetki v filmu, se v njem ne predaja mitizacijski nostalgiji. Filmu Staro in novo uspe tako ohraniti neko vrsto objektivnosti, v kateri ne zapade v opevanje dobrih starih časov in pretirano poveličevanje dela posamezne skupine ali generacije. Svoj pogled na film pojasni Korda.
To ni film o sceni, to je film o FV v tej sceni ...
Del širše scene, ki jo Korda opisuje in je v osemdesetih gradila alternativo in ljubljansko klubsko sceno, je bil tudi Radio Študent. Povezavo med RŠ-em in FV opiše Korda.
RŠ je v bistvu Disko Študent ...
Staro in novo tako zvočno kot vizualno podobo gradi skozi večslojnost, manipulacijo slike in zvoka ter kolažnosti, ki ni prisotna samo v nizanju različnih posnetkov drugega za drugim, ampak tudi v sopostavljanju več posnetkov hkrati na isti projekcijski ravnini. Takšno raziskovanje zmožnosti videa je značilno tako za Kordovo delo kot za videoumetnost nasploh. Več nam pove Kuret.
Ko pride en nov medij, kot je v tem primeru video ...
Na kakšne načine tehnične značilnosti filma in videa torej botrujejo razlikam med videoumetnostjo in, recimo, eksperimentalnim filmom?
Če primerjaš s filmom, kako film beleži globino prostora ...
Kot je omenil Kuret, se je Korda v svojem delu vseskozi posvečal vprašanjem videa kot medija in umetniškega izraza. V smislu eksperimentiranja s podobo bo to še bolj očitno v prihajajočih programskih sklopih. Kaj nas čaka, napove Kuret.
Programski sklopi borghesia, ZANK in novi novi filmi
Filme in videe Nevena Korde si lahko brezplačno ogledate v SCCA-jevem digitalnem videoarhivu DIVA in v Bazi slovenskih filmov, na kinotečnem velikem platnu pa lahko izbor del njegovega videoopusa ujamete še 28. februarja, 12. marca in 24. aprila.
Nazaj v prihodnost se je odpravila Vanja.
Foto: iz filma Zbiralci peska (Neven Korda, Zemira Alajbegović, 1995), ki bo v Slovenski kinoteki prikazan 12. marca 2024.
Dodaj komentar
Komentiraj