Balkan na štrajku!

Balkan na štrajku!

Oddaja
22. 3. 2017 - 12:00

Pozdravljeni v novo edicijo oddaje Balkan ekspres. Tokratni polurni termin bo v celoti sindikalno obarvan, saj bomo pozornost namenili dvema stavkama, ki sta se zgodili pretekli teden. V prvi polovici oddaje bomo obravnavali petkovo stavko srbskih učiteljev osnovnih in srednjih šol, v drugem delu pa stavko delavcev bosanskega državnega podjetja Železnice Republike srbske.

Začenjamo torej v Srbiji. Pretekli petek, 17. marca, so učitelji v več kot 500 osnovnih in srednjih šolah po državi izvedli enodnevno opozorilno stavko. Stavka učiteljev je potekala v organizaciji sindikalne zveze Unija sindikatov učiteljev delavcev Srbije ali v izvirniku - Unija prosvetnih radnika Srbije, ki je eden od štirih reprezentativnih sindikatov na področju izobraževanja in združuje okoli 30.000 delavcev. Petkova stavka učiteljev je sicer potekala zgolj v obliki znižanja trajanja šolske ure s 45 na 30 minut, kakšnih 1000 protestnikov pa je svoje nezadovoljstvo dodatno izrazilo pred prostori vlade. Več o poteku in razlogih stavke Jasna Janković, predsednica stavkajočega sindikata.

Izjava.

Petkova učiteljska stavka ni bila izjema, temveč del trajajočih pogajanj med sindikalno in vladno stranjo. Razlog za nejevoljo sindikatov je namreč neupoštevanje sklepov iz Sporazuma o reševanju spornih vprašanj, ki so ga sindikati pred dvema letoma podpisali po šestih mesecih stavkovnih aktivnosti. Glavna točka tega sporazuma je bila uvedba enotnih plačnih razredov v srbskem javnem sektorju, torej določitev plačila glede na mesto, ki ga javni uslužbenec v državi zaseda. Del sporazuma nalaga tudi izplačilo nagrad, kljub temu da je vlada z zakonom to pred podpisom sporazuma onemogočila.

Izjava.

Sporazum, ki je bil rezultat sindikalnih pogajanj, je vlado zavezal k oblikovanju Zakona o plačnih razredih. Končna različica naj bi bila pripravljena junija letos, po napovedih ministrstva pa bo zakon predvidoma stopil v veljavo 1. januarja 2018. Glede na do sedaj videno sindikati ostajajo neprepričani glede samega zakonskega predloga.

Izjava.

Minister za izobraževanje Mladen Šarčević je zadnjo stavko učiteljev označil kot neutemeljeno. Na očitke demonstrantov je odgovoril, da bodo vsi pomisleki rešeni z vpeljavo prej omenjenega Zakona o plačnih razredih. Kot neutemeljena pa je označil tudi pričakovanja glede izplačila nagrad. Kako poteka srbski socialni dialog, pojasni Janković.

Izjava.

Petkova opozorilna stavka učiteljev je vladi izdala tudi nov rok za uveljavitev sklepov sporazuma. V Uniji učiteljev delavcev so kot zadnji dan za začetek aktivnega uveljavljanja zavez določili 30. marec, v nasprotnem primeru pa obljubljajo stopnjevanje stavkovnih aktivnosti. V sindikalni zvezi napovedujejo, da bodo v primeru nadaljnje ignorance vlade 31. marca za en dan opustili delo učiteljevanja. Kako bodo v sindikatu delovali naprej in kaj od vlade pričakujejo, za prvi del oddaje zaključuje sogovorka Jasna Janković.

.Izjava.

Komad: Repetitor: Životinje

Pozdrav, poslušate oddajo Balkan ekspres na frekvenci 89,3 MHz postaje Radio Študent, pravkar pa ste poslušali komad Životinje skupine Repetitor. V prvem delu oddaje smo pozornost namenili stavki srbskih učiteljev v osnovnih in srednjih šolah, v drugem pa se bomo posvetili sindikalnim pogajanjem v bosanskem državnem podjetju Železnice Republike srbske.

Pred dobrimi desetimi dnevi je skupina delavcev tega podjetja začela z gladovno stavko. Akcija ni bila usklajena s sindikati, delujočimi v podjetju, bila pa je motivirana s podobnimi zahtevami kot so jih postavljali sindikalni predstavniki. Skupina gladujočih je kmalu po začetku svojega protesta prejela podporo določenega števila sodelavcev. Pretekli četrtek je tako tisoč delavcev Železnic Republike srbske in sedem sindikatov izvedlo protestni shod v Banjaluki. Stavkovne dejavnosti so se nadaljevale, ko je kakšnih 200 delavcev v ponedeljek blokiralo progo na glavni postaji v tej prestolnici. Več o protestih Simo Cvjetković, predsednik sindikata strojevodij v Železnicah Republike srbske.

Izjava.

Zahteve sindikatov in gladovalcev so se nanašale na izplačilo dodatkov za malico in prevoz za celotno leto 2016 ter poplačilo februarske plače. Skupno naj bi Železnice Republike srbske delavcem dolgovale okoli 10 milijonov evrov.

Izjava.

Železniški delavci, ki v gladovni stavki in blokadi proge niso delovali pod avtoriteto sindikatov, so se včeraj popoldan umaknili s tirov in se vrnili na delo. Razlog je namreč, da so na isti dan potekala pogajanja sindikalnih, železniških in vladnih predstavnikov glede poplačila in vloge sindikatov v načrtovanem prestrukturiranju Železnic Republike srbske. Te so namreč močno zadolžene, že dalj časa pa krožijo tudi številke glede možnih odpuščanj.

Novembra izdelana analiza Svetovne banke je podjetju, ki zaposluje okoli 3000 ljudi, predlagala odpustitev skoraj tretijne zaposlenih do leta 2025. Pravilnik o organizaciji in sistematizaciji delovnih mest, ki ga je pretekli mesec uprava podjetja izglasovala, pa je kratkoročno napovedal zmanjšanje števila zaposlenih za dobrih 300 delavcev.  V sindikatu strojevodij tako verjamejo, da je bila najpomembnejša od pogajalskih zmag prav zagotovitev nadzora sindikatov pri načrtovanih prestrukturiranjih.

Izjava.

Kolikšno bo dejansko število odpuščenih, sicer ni še dokončno znano. Obstoječe projekcije razvoja Železnic predvidevajo predvsem znižanje stroškov dela, medtem ko v sindikatih opozarjajo na umanjkanje investicijskih rešitev za podjetje.

Izjava.

V sindikatih sicer pristajajo na ugotovitve uprave podjetja, da vsaj nekaj zaposlenih v podjetju predstavlja tako imenovani tehnološki višek. Za takšne primere bi bila najustreznejša rešitev prisilna upokojitev, ko delavec že izpolnjuje pogoje za prejem pokojnine.

Izjava.

Naj zaključimo še z izjavami nasprotne strani pogajalske mize. Pomembno vlogo za prihodnost tega državnega podjetja ima Svetovna banka. Ta je namreč na pobudo Republike srbske izdelala analizo prihodnjega razvoja železnic, v katerih je med drugim predlagala  tudi ukinitev nerentabilnih povezav potniškega prometa. Taista analiza predvideva tudi zmanjšanje števila zaposlenih za tretjino v manj kot desetih letih.

Zaenkrat za upravo Železnic kot kratkoročna rešitev velja predvsem prej omenjeni pravilnik o prestrukturiranju delovnih mest. Zmanjšanje števila zaposlenih za 300 bi potekalo tako, da bi  tretijna odvečnih delavcev bila prisilno upokojena, tretjina prekvalificirana, ostanek pa bi bil odpuščen z odpravnino. Taista uprava sicer v isti sapi zatrjuje, da denarja za te odpravnine v podjetju ni. Za njihovo izplačilo namreč bi bilo potrebno posojilo Svetovne banke, ki si ga v podjetju obetajo pridobiti do konca tega leta.

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.