Kot riba na suhem

23. 2. 2017 - 7.05

V današnjem Znanstvenem britoffu se bomo dotaknili teme, ki tako v znanstveni kot tudi v politični srenji že več kot desetletje dviguje veliko prahu. Posvetili se bomo vplivu klimatskih sprememb na naša morja in oceane. Rezultati raziskave, objavljene v ugledni znanstveni reviji Nature, namreč nakazujejo, da globalno višanje temperatur negativno vpliva na količino raztopljenega kisika v vodi.

Znanstveniki z nemškega inštituta za raziskovanje morja GEOMAR so ugotovili, da se je med letoma 1960 in 2010 koncentracija kisika v morju zmanjšala za dva odstotka. V svoji raziskavi so analizirali ogromno število podatkov, ki so jih dobrih 50 let zbirale najrazličnejše raziskovalne ustanove s celega sveta. Predstavljena študija je tako nekakšna sinteza dosedanjih dognanj in lepo sovpada s predvidevanji računalniških modelov.

Kisik je v vodnem okolju, tako kot na kopnem, življenjskega pomena za vse organizme. Vendar se v vodi nahaja v nižjih koncentracijah, ki se spreminjajo z globino. Količina dostopnega kisika je odvisna od številčnosti primarnih producentov, alg in cianobakterij, ter neposrednega privzema iz zraka.

Omenjena mehanizma omogočata prisotnost kisika v globini do nekaj sto metrov. Razlike v gostoti vode ter morski tokovi pa poskrbijo, da del tega življenjsko pomembnega plina zaide v globine.

Globalno nižanje vsebnosti kisika v morju je povezano s   fizikalnimi in kemijskimi lastnostmi vode. Z višanjem njene temperature se niža količina v vodi raztopljenih plinov. Spreminja se tudi njena gostota, ki z višanjem temperature upada.

Prevelike razlike v gostoti povzročijo, da se površinska voda preneha mešati z vodo iz globin, kar močno zmanjša dotok kisika v globlje dele morja. V skrajnih primerih je dotok kisika tako okrnjen, da onemogoči obstoj življenja. Ta pojav povzroči nastanek tako imenovanih mrtvih con, območij brez morskih organizmov.

Neizpodbitne fizikalne in kemijske lastnosti vode bodo v luči globalnega segrevanja močno vplivale tako na morske organizme kot tudi na ekosisteme. Kot bumerang pa bodo posledice zadele tudi nas ljudi.

V morje je za vas skočil Gregor.