... miceliji zvena ...
V tokratni oddaji bomo še enkrat več prisluhnili nekaterim svežim izdajam z več muzike in manj besed. Prisluhnili bomo novi glasbi avstralske ustvarjalke FELICITY MANGAN, ki že dlje živi in ustvarja v Berlinu, kjer je del tamkajšnjega kreativnega podtalja. Njena glasba je svojevrstni nestabilni arhiv, ujetost zvoka v vsej njegovi neulovljivosti. Ta arhiv izhaja iz terenskih posnetkov, zvočnih zapisov, ujetih v divjini, zvok številnih živalskih vrst in habitatov, ki jih v svojih projektih in skladbah nenehno premešča v spoju tehnologije, stereofonične zvočne slike v interakciji s subtilnim šumom najdenih predmetov in doma izdelanih zvočnikov. Ti zvočni habitati in bioakustična okolja so tvarina, skozi katero raziskuje zvočne teksture, narative in mikroritme in jih vnaša v namišljena, hibridna okolja. Njena nova plošča nosi naslov Bell Metal Reeds in je izšla pri založbi One Instrument, ki se osredotoča na zvočenja enega glasbila. Mangan se na njej osredotoči na Hohnerjevo echo harfo oziroma kovinsko odmevajočo ustno harmoniko in njeno zvočnost, ki jo nato nadgradi z elektronsko obdelavo zvoka in slojenjem različnih tonskih in harmonskih zmožnosti, ki jih vnese v razširjeno ter čutno harmonsko in teksturalno polje, v polje zamikov, ponovitev in razlik. Prisluhnili bomo skladbi Echo Harp 1.
V podobno zvensko okolje elektronskih orgel nas bo skozi novo ploščo Innocent Passage in the Territorial Sea, ki je izšla pri založbi Room40, peljala ameriška skladateljica, improvizatorka, pianistka in elektrofoničarka OLIVIA BLOCK. Poznamo jo po elektroakustični glasbi, ki sloni na dramatičnih prežemanjih vsakdanjega šuma in vnaprej posnetih akustičnih glasbil, ki se frekvenčno mrežiljo skozi digitalno kompozicijsko naracijo, obenem pa po ustvarjanju s prepariranim klavirjem, raziskujočih kompozicijah za klasične sestave ter v polju večmedijske umetnosti in zvočnih instalacij. Na novi plošči se delno umakne od svojih prejšnjih stvaritev. Glasba je nastala pod vplivom uživanja psihoaktivnih substanc, norih gob, ki so ji razprle polje poslušanja različnih frekvenčnih spektrov melotrona, ki so se nato vsebinsko, čustveno in narativno vtrle v polje elektronskih orgel, magnetofonskih trakov, terenskih posnetkov in melotrona v obliki šestih skladb, ki nas vsaka zase pelje v razvejan svet micelijskih harmonij, sozvenov, zvočnih valov, razpršenih frekvenc in občutij. Prisluhnili bomo skladbi River in Reverse.
Po micelijih se bomo usedli v zvočne usedline, razpete med grafično podobo in zvenom, s tem pa tudi malce raztelesili ambientalni zven nocojšnje oddaje. Pianistka MAGDA MAYAS in vizualna ter zvočna umetnica TINA DOUGLAS se poznata že 10 let, letos pa je pri založbi Room40 izšla plošča Objects of Interest, na kateri Magda Mayas na prepariranem klavirju z uporabo različnih predmetov uteleša delo, score, vizualno kompozicijo, slike Tine Douglas, kompozicije, ki s svojo vizualno podobo in gesto vzpostavljajo skrajno taktilen, gesturalni odnos s podobo, skozi katero delujejo kot svojstven objekt, preko katerega se nato materialnost prelije v zven, v prepletenost podob, površin, svetlobe, intuicije in prelitja podob v zven, ki ga Mayas ustvari s prepariranim klavirjem, rhodesom, klavinetom in različnimi predmeti, ki se kot različne usedline plastovito vtisnejo v skladbo Sediment.
V polje svojstvene zvočne skulpture, elektroakustičnega asemblaža nas pelje glasba s plošče Pulses, Pipes, Patterns, izdane pri Insub Records, odličnega francoskega trobentarja LOUISA LAURAINA. Gre za solo skladbe za tri trobente, prenosni računalnik, doma narejen ojačevalni sistem in različne resonančne predmete z živimi in vnaprej posnetimi zvoki trobente, terenskimi posnetki, zvoki ptic, belim šumom, vibrirajočih kovinskih stvari, žage, krastače, sinusnih valov, zvoka naravne in umetne džungle … Louis Laurain je tovrsten sistem razvijal več let in ga leta 2018 predstavil tudi na impresivnem koncertu v ciklu Confine Aperto v Ljubljani. Trobenta postane večplastni objekt, resonančna tvarina, katere potencial se razpira skozi štiri skladbe, ki uporabljajo različne strategije in skozi katere Laurain ustvarja ritmične preplete in splete, vzorce, pulziranja, teksturalne krajine in distorzirana harmonska polja, kot v skladbi za dve trobenti, povratno zanko in bakrene plošče Satelitte for Nawel.
Za konec oddaje pa se bomo preselili v topel, odmevajoč zven glasbe, izvajane na zgodovinskih glasbilih za izvajanje stare glasbe, posnete v ambientu cerkve in izdane na plošči Sen pri založbi Discreet editions. Gre za glasbo vedno bolj prodornega mlajšega slovaškega skladatelja ADRIANA DEMOČA, ki si je mednarodno ime ustvaril z izdajami pri znani britanski založbi Another Timbre, tokrat pa svojo sodobno zvočno estetiko, ki se napaja v spletu tišine, odzvena, minimalizma in harmonskih relacij na sledi Mortona Feldmana in drugačnih harmonskih in tonskih relacij ter uglasitev vnaša v zvočnost stare glasbe skozi krhek splet zatišij in sozvena, v katerem zvenijo počasne in skrbne kombinacije seksteta unisonov glasbil, kot so orgle, baročna harfa, viola da gamba, lutnji, zadušeni kornet ali cornetto muto. Demoč v svoji sodobni glasbi mehkih harmonskih spletov večkrat uporablja različna glasbila iz različnih tradicij ljudske glasbe in skoznje večkrat vzbudi občutlje hrepenenja po neki daljni preteklosti, svojstveno melaholično nostalgijo, ki tli v vsakem od nas. Tako je tudi tokrat v skladbi Zátišie a súzvuk, s katero nas bo nagovoril v sozvenu izza tišine in nas popeljal do izzvena še ene edicje oddaje Godbeni imperializem na valovih Radia Študent …
Playlista:
1.) ECHO HARP 1 (HOHNER ECHO HARP)- FELICITY MANGAN-11:37
2.) RIVERS IN REVERSE- OLIVIA BLOCK-10:31
3.) SEDIMENT- MAGDA MAYAS & TINA DOUGLAS -11:41
4.) SATTELITES FOR NAWEL- LOUIS LAURAIN-08:32
5.) ZÁTIŠIE A SÚZVUK- ADRIAN DEMOČ-09:58
Dodaj komentar
Komentiraj