Čebelja algebra
Žuželkam običajno ne pripisujemo ravno veličastnih kognitivnih sposobnosti. Vendar jih očitno ne bi smeli tako podcenjevati. Skupina avstralskih in francoskih raziskovalcev in raziskovalk je v članku, objavljenem v zborniku Kraljeve družbe, pokazala, da so čebele sposobne povezati številke s simboli.
Sposobnost štetja med živalmi ni tako redka, kot bi si morda mislili. Poleg sesalcev in ptic znajo šteti tudi nekatere ribe in celo mravlje, ki si oddaljenost od mravljišča zapomnijo po številu korakov. Mnogo manj vrst pa je sposobnih povezati simbolne znake z različnimi števili. Ta veščina je nujna za boljše razumevanje in obvladanje števil, imajo pa jo predvsem ptice in primati. Človek je do sedaj edina vrsta, pri kateri se je sposobnost prepoznavanja številskih simbolov razvila spontano, vendar so se v laboratorijskih poskusih nekateri šimpanzi, opice vrste rezus, golobi in sivi žakoji naučili razlikovati med simboli, ki so predstavljali različno število priboljškov.
Medonosne čebele so modelni organizem za preučevanje prepoznavanja števil pri žuželkah. Predhodne študije so pokazale, da so čebele sposobne poiskati vir hrane glede na število okoliških objektov in razvrstiti različne skupine glede na število vsebujočih elementov. Prazne skupine so umestile na začetek številske lestvice, kar kaže, da čebele razumejo koncept ničle - oziroma da vsaj razumejo, da je nič manj kot ena. Čebele so tudi sposobne obstoječemu setu števil prišteti in odšteti ena.
Raziskovalke in raziskovalci so preizkusili sposobnost čebel, da določen znak povežejo z določenim številom. Čebele so razdelili v dve skupini: prva je morala simbol povezati z določenim številom, druga skupina pa je morala določeno število objektov povezati s simbolom. Preizkus je potekal v labirintu v obliki črke ipsilon. Pri vhodu v labirint je bil začetni stimulus. Ta je bil za čebele v prvi skupini simbol, črka N ali narobe obrnjen T, in za čebele v drugi skupini skupina dveh ali treh objektov. Po vstopu v labirint so bile žuželke soočene z dvema krakoma ipsilona. Ta sta bila pri prvi skupini označena s skupinama dveh in treh elementov in pri drugi skupini s simboli. Čebele so morale stimulus, ki so ga videle ob vhodu, povezati s pravilnim stimulusom na kraku ipsilona.
Po več ponovljenih poskusih so se čebele zelo dobro naučile povezati simbole s števili. Dobro so se odrezale tudi, ko so raziskovalci spremenili ozadje in barvo simbolov ter obliko štetih objektov. S tem so pokazali, da so bile čebele sposobne prepoznati sam simbol. Vendar so bile žuželke manj uspešne, ko so jih raziskovalci premestili v labirint druge skupine. Čebele, ki so se naučile število objektov povezati s simbolom, niso bile zmožne simbola povezati s številom objektov in obratno.
Čebele je štela Bronja.
Dodaj komentar
Komentiraj