29. 11. 2019 – 19.00

Stenny: Upsurge

Vir: Naslovnica

Ilian Tape, 2019

 

Vir: Naslovnica
1. 6. 2018 – 19.00
Bavarski wunderkind s kandidatko za elektronsko plato leta - obvezno poslušanje!

Feni sodobnih emulacij techna in znanosti breakbeata ste bili v zadnjih letih nedvomno seznanjeni s pestrim katalogom münchenske založbe Ilian Tape, ene bolj konsistentnih institucij zadnjega desetletja v miljeju elektronike, založbe, ki pod vodstvom bratov Zenker v svet od leta 2007 pošilja svojo posebno vizijo sodobnega tehno zvoka. V recenziji debija njihovega varovanca Skee Maska smo založbin zvok označili kot zvok bavarske šole, prav lahko pa bi ga označili tudi kot alpski techno. Prvenec nocojšnjega protagonista Tolpe bumov, v Münchnu nastanjenega torinskega producenta Stennyja, v svoji estetiki do potankosti uteleša slogovne smernice založbe. Pri Ilian Tape od začetka stavijo na hiter tempo, pametno sesekljane in aranžirane brejkse, hladno atmosfero, ki spominja na negibnost zasneženih gozdov in samotnih alpskih vrhov, ter spogledovanje z dediščino IDM-a, brejkbita, jungla, elektra in drugih elektronskih podzvrsti devetdesetih let.

Stenny, mojster emotivno hladnih zvočnih pejsažev in hipnagogičnih brejksov, je arhetipski Ilian Tape producent, doslej so namreč tudi vse njegove izdaje izšle pri tej založbi. Po Zenker Brothersih in Skee Masku njegov debi Upsurge predstavlja šele založbino tretjo dolgometražno izdajo. Od začetkov leta 2012 se je Stenny razvil v enega bolj prodornih in avtorsko izdelanih italijanskih ustvarjalcev elektronske glasbe mlajše generacije. Po seriji sedmih res vrhunskih izdaj, ki jo je maja okronal z EP-jem Stress Test, zaznamovanim s pikolovsko obdelanimi zvoki in podvodno, skorajda drexciyansko atmosfero, je pred nami torej Upsurge, nabor dvanajstih skladb, ki nas vabi v poglobljeno poslušanje.

Čeprav album ne premore kake eksplicitne rdeče niti ali povezovalnega koncepta, nedvomno priporočamo enkratno in celovito poslušanje, potopitev med Stennyjeve zvoke je namreč za poslušalca lahko precej očiščevalna izkušnja. Prvo površno poslušanje albuma morda vzbudi vtis, da gre tu za precej direkten, skoraj preprost atmosferičen brejkbit. Vendar nam bolj poglobljeno, posvečeno poslušanje odstre vse čudovite nianse univerzuma Stennyjevega zvena. V smislu barvnih pestrosti zvokov in resnično raznovrstnih odtenkov mikromodulacij, ki božajo, praskajo in poljubljajo naše bobniče, je Stennyja moč primerjati s producenti, kot so Burial, Skee Mask in Barker.

Poleg zvena je tu pomemben še aspekt introspektivne, poglobljene absorpcije muzike naštetih avtorjev. Kljub nesporni učinkovitosti njihovih produkcij v klubskem kontekstu nam namreč vsi našteti producenti ponujajo odmik od preznojenih plesišč v topel objem doma; njihova glasba je kot balonček, ki nas skrije vase in za krajši čas transplantira v nek povsem drugi svet. V tem početju ni nič revolucionarnega; nenazadnje koncept tovrstnega poslušanja elektronike obstaja vse od zagona Warpove serije izdaj Artificial Intelligence v začetku devetdesetih let. A vendarle je tukaj pomemben avtorski moment, vsak izmed omenjenih izvajalcev je namreč zvočni arhitekt, ki nam odpira vrata v povsem enkraten prostor. Morda tako ni naključje, da je Stenny nekdanji študent arhitekture.

Čeprav naslov albuma Upsurge aludira na porast oziroma zvišanje, pa njegovo dinamično zaporedje skladb, ki nihajo med zvočnimi pejsaži, meditativnimi klubskimi bengerji in IDM-ovsko elektroniko, ponuja precej razgibano poslušalsko izkušnjo. Stenny nas vodi skozi meditativne prostore zvena, ki objemajo poslušalca. Uvod Water Maze v spomin prikliče podvodno estetiko kompozicije Watermusic II Williama Basinskija. Vodna metaforika je ponovno uporabna v primeru skladbe Dew, ki resnično zveni kot jutranja rosa v prvih sončnih žarkih pozne jeseni. Nasploh se producent očitno poigrava z metaforami in motivi iz narave; od komadov Sensitive Habitat in Whyrl pa do Swordfish ter A Distant Light. V Stennyjevem svetu ni prostora za težko industrijo, tehnologijo, umetno inteligenco ali utopijo, v njem vladajo megla, rosa, dež in mraz. Upsurge zveni kot soundtrack za tiho opazovanje Alp v zimskem času.

Album pa ponudi tudi številne ritmično intenzivne mojstrovine. Komada Detraction ter Sensitive Habitat je navdahnil klasični atmosferični Ilian Tape brejkbitovski tehno. V skladbah Blind Corners in Swordfish slišimo odmeve futurističnega elektra, pesem Whyrl pa je kot nekakšno posvetilo footworku. Seveda ne moremo niti mimo sinkopiranih brejkov, masirajočih pedov ali prebadajočih sintov atmosferičnega jungle bengerja Psygraph in prečudovite mojstrovine Fast Fade, enega izmed presežkov albuma Upsurge.

V primerjavi z založniškim kolegom in prijateljem Skee Maskom, ki je ob debiju Compro doživel preboj na svetovni oder, se v primeru Stennyja zdi, da zaenkrat v smislu medijske pokritosti in hajpa še ostaja nekoliko v ozadju. Vendarle pa lahko mirne duše zapišemo, da je Upsurge v svoji estetski zaokroženosti, avtorskem pečatu, predvsem pa izredno hvaležni poslušalski izkušnji nedvomno vreden vsaj tolikšne pozornosti. Stenny z debijem afirmira renome enega avtorsko zanimivejših evropskih producentov tega trenutka. Upsurge je resen kandidat za uvrstitev na najvišja mesta seznamov najboljših elektronskih plošč leta 2019 in tako predstavlja obvezno poslušanje za vse, ki še vedno verjamete v meditativne potenciale sodobne elektronske glasbe.

 

Avtorji del
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.