FILM: WHAT IS IT GOOD FOR? EVERYTHING.

FILM: WHAT IS IT GOOD FOR? EVERYTHING.

Oddaja

Film je medij 20. stoletja in njegovih potomcev. Jezik besed se je umaknil mreži vizualnih podob, ki prevečkrat ostanejo ujete v filmsko platno in jih naš pogled zgolj oplazi, namesto da bi postale del horizonta razumevanja sveta. V njem film gledamo kot modni dodatek, ki nam polepša vsakdan in ne toliko kot orodje, s katerim ga mislimo. O tej ambivalentni poziciji filma in vzgajanju pogleda razmišlja Rok Govednik, direktor Vizoja, Zavoda za uveljavljanje vizualne kulture:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Tako kot vsakega jezika se je treba naučiti tudi filmskega. Film je namreč veliko več kot podoba na zaslonu. Filmska izkušnja, čeprav rečeno nostalgično, nastopi šele s prestopom praga kinodvorane, kjer pogled posameznika sooblikuje pogled množice. To izkušnjo pa bi radi približali mladim. Rok Govednik:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Vedno je treba začeti na začetku. Slovar filmskega jezika je širok in iztočnic, preko katerih vstopamo v ta jezik, je mnogo. Ena izmed njih je tudi animirani film in ta se izkazuje kot najprimernejši za najmlajše, no, kot tudi malo starejše. Tako je v okviru festivala animiranega filma Animateka nastal SLON, vzgojno-izobraževalni program animiranega filma, ki temu večkrat zapostavljenemu izrazu poskuša najti prostor. O animiranemu filmu Andreja Goetz, koordinatorka programa SLON.

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Pri učenju je ključnega pomena sistematičnost, ki se podaja lahko le skozi urejeno strukturo - filmsko vzgojo. Da to ni novodobna zamisel, priča bogata, a danes prezrta zgodovina  filmske vzgoje v slovenskem prostoru. Več o tem Rok Govednik.

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Kako te politične institucije ocenjujejo stanje filmske vzgoje pri nas, Irena Ostrouška iz Direktorata za medije z Ministrstva za kulturo:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Zaznana problematika umanjkanja filmske vzgoje se je v zadnjem času začela reševati na več načinov. Eden od njih je ustanovitev medresorske skupine. Več o tem Ostrouška:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

V šolskem sistemu je film razumljen predvsem kot didaktično sredstvo, ki se uporablja v okviru drugih predmetov, kot so zgodovina, slovenščina itd. ali kot razvedrilo, sprostitev za predpraznične dni, ko resnost v šolskih klopeh popusti. V šoli se na film ne gleda kot na samostojen umetniški izraz, ki bi se mu bilo vredno posvetiti z resnostjo enakovredno čitanju Cankarjevih del ali gledanju Shakeasperjanskih predstav. To problematiko zaznava tudi Ostrouška:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Bolj kritična do problematike umestitve filma v šolski kurikulum je Petra Slatinšek, vodja programa Kinobalon, programa za mlade in otroke v Kinodvoru.

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Velik problem filmske vzgoje je tudi pomanjkanje ustreznega kadra. Prisotnost filma v šolskem sistemu je odvisna od angažiranosti entuzijastičnih posameznikov, ki to znanje pridobivajo izven svojega rednega delovnega časa, npr. v popoldanskih seminarjih, ki jih enkrat mesečno organizira Kino-Katedra v Slovenski kinoteki. O tem razmišlja Petra Slatinšek:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Pobudo so prevzele neformalne organizacije, ki zaradi nesigurne, predvsem finančne situacije ne morajo zares vzpostaviti želenega načina delovanja. Rok Govednik:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

O razporeditvi finančnih sredstev in koliko od teh se namenja filmski vzgoji, Irena Ostruška:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Umanjkanje filmske vzgoje predstavlja širši problem, ki presega prostor šolskih klopi in zadeva misel, razmišljanje o filmu v najširšem kontekstu. V slovenskem prostoru zeva praznina na področju filmske teorije in kritike. Drobtine filmske teorije se sicer pobirajo v okviru raznih delavnic in seminarjev, npr. Jesenske filmske šole v Slovenski kinoteki, vendar stojijo formalne strukture na šibkih temeljih. To problematiko nam je osvetlil Andrej Šprah, vodja raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke.

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Podobno nezadosten in razpršen je v slovenskem prostoru tudi kritiški diskurz o filmu, ki korenini prav v pomanjkanju filmske vzgoje. O tem prav tako, Šprah:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

Glavni mašilec žil v sistemu filmske vzgoje je še vedno večni sovražnik kulture - denar:

*Izjava se nahaja v posnetku oddaje.

 

Linki: 

Slovenska kinoteka, Kino-katedra: http://www.kinoteka.si/si/471/kino_katedra.aspx

Kinobalon:http://www.kinodvor.org/kinobalon/

SLON:http://slon.animateka.si/sl/

Vizo:http://www.vizo.si/

Nacionalni program za kulturo 2014-2017:http://www.mk.gov.si/fileadmin/mk.gov.si/pageuploads/Ministrstvo/Drugo/novice/NET.NPK.pdf

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness